A PCO-szindróma KEZELÉSE TESTMOZGÁSSAL

“Ideális lenne naponta 10000 lépést tenni, beleértve a napi rutin teendőket, és naponta ezen felül 30 percet sportolni. Közepes intenzitású az edzés, ha a pulzusszámod a maximális pulzusszámod 55-70%-a, amely lehet tenisz, úszás, hegymászás, jogging. “

A rendszeres mozgás és a fizikai aktivitás rendkívül fontos a policisztás ovárium szindróma kezelésében.  

Az egészséges életmóddal a PCOS tünetei javulnak, a hosszú távú szövődmények kockázata csökken: 

    • csökken az inzulinrezisztencia
    • a rendszertelen menstruációs ciklus rendeződhet
    • könnyebben tartod a súlyodat
    • könnyebben fogan meg a baba
    • segít a fogyásban, vagy nem engedi, hogy meghízzál
    • fittebbé tesz, energetizál
    • magabiztossá tesz, növeli az önbizalmat, javítja a testképet.

Amennyiben a méh üregében vagy közvetlenül a méhnyálkahártya alatt helyezkedik el a mióma, és még a gyermekvállalás előtt fény derül rá, mindenképpen érdemes eltávolítani, ugyanis a várandósság alatt vérzési rendellenességet, és sajnos ritkán vetélést is okozhat. Arról nem is beszélve, hogy terhességi hormonok hatására a várandósság alatt a mióma mérete növekedhet, így fájdalom, hasgörcs, fenyegető koraszülés, idő előtti fájástevékenység is jelentkezhet, sőt, még a hüvelyi szülésnek is az akadálya lehet egy nagyra nőtt mióma.

Válassz egy olyan testmozgást, amit élvezel, és amennyiben van rá lehetőséged, sportolj barátokkal, hogy még jobban élvezd!

Mennyi az annyi?

Ha szeretnéd megtartani a súlyodat:

A fizikai aktivitás 10 perces intervallumokra bontható, megcélozva a napi legalább 30 percet.

Ha szeretnél formába jönni:

Ideális lenne naponta 10000 lépést tenni, beleértve a napi rutin teendőket, és naponta ezen felül 30 percet sportolni. Közepes intenzitású az edzés, ha a pulzusszámod a maximális pulzusszámod 55-70%-a, amely lehet tenisz, úszás, hegymászás, jogging. Magas intenzitású az edzés, ha  a pulzusszámod a maximális pulzusszámod 70-90%-a, amely lehet gyors futás, kerékpározás, aerobik. A maximális pulzusszám: 220-életkor.

Ha szeretnél formába jönni:

    • használd a lépcsőt
    • parkolj messzebb a munkahelyedtől
    • menj gyalog vásárolni
    • ülj kevesebbet, mozogj többet!

A testmozgás és a psziché

A mozgás a depresszió hatékony kiegészítő kezelése, ugyanis csökkenteni a szorongást, felszabadultabbá tesz. 

Miért nehéz elkezdeni a sportot a PCO-ban?

Nehezen veszed rá magad a sportra akkor, ha nem szívesen jársz közösségbe, mert nincs elég önbizalmad, hiszen nem vagy elégedett a testeddel, esetleg túlsúlyos vagy, nem tökéletes a bőröd.

Ne add fel, sok alternatíva létezik a mozgásra. Elkezdheted otthon is, edzős videókkal, vagy futással, kerékpározással a környéken, ahol élsz, de biztosan találsz olyan közösséget is, ahol jól érzed magad. Ha együtt sportoltok, az nagyon jó motiváció, és sok barátra is szert tehetsz. De dolgozhatsz egy olyan személyi edzővel is, aki segít önbizalmat szerezni és rendszeresen mozogni, és odafigyel arra is, hogy mit eszel.

Ügyelj a kilókra!

    • Ha túlsúlyos vagy, fokozatosan add le a testsúlyod 5-10 %-át!
    • Állj rá a mérlegre hetente 1x, jegyezd le a kilókat, és mérd a haskörfogatodat!
    • Válassz egy egészséges, kiegyensúlyozott diétát!
    • Figyelj oda, hogy mennyit eszel! Soha ne egyél többet egy tányér ételnél!
    • Igyál minél kevesebb cukros üdítőt, gyümölcslevet, vagy édesített vizet!

A mozgás fontosabb, mint a diéta?

Az alábbi vizsgálati ábrán jól látszik, hogy azok a nők, akik PCOS-ok, túlsúlyosak (BMI 30-35 között), és magas intenzitású testedzést végeztek 2 éven át, sokkal nagyobb számban lettek várandósok természetes úton, mint azok a nők, akik csak diétáztak, vagy nem csináltak semmit.

A rendszeres mozgás és a fizikai aktivitás rendkívül fontos a policisztás ovárium szindróma kezelésében.  

Az egészséges életmóddal a PCOS tünetei javulnak, a hosszú távú szövődmények kockázata csökken: 

    • csökken az inzulinrezisztencia
    • a rendszertelen menstruációs ciklus rendeződhet
    • könnyebben tartod a súlyodat
    • könnyebben fogan meg a baba
    • segít a fogyásban, vagy nem engedi, hogy meghízzál
    • fittebbé tesz, energetizál
    • magabiztossá tesz, növeli az önbizalmat, javítja a testképet.

Válassz egy olyan testmozgást, amit élvezel, és amennyiben van rá lehetőséged, sportolj barátokkal, hogy még jobban élvezd!

Mennyi az annyi?

Ha szeretnéd megtartani a súlyodat:

A fizikai aktivitás 10 perces intervallumokra bontható, megcélozva a napi legalább 30 percet.

Ha szeretnél formába jönni:

Ideális lenne naponta 10000 lépést tenni, beleértve a napi rutin teendőket, és naponta ezen felül 30 percet sportolni. Közepes intenzitású az edzés, ha a pulzusszámod a maximális pulzusszámod 55-70%-a, amely lehet tenisz, úszás, hegymászás, jogging. Magas intenzitású az edzés, ha  a pulzusszámod a maximális pulzusszámod 70-90%-a, amely lehet gyors futás, kerékpározás, aerobik. A maximális pulzusszám: 220-életkor.

Ha szeretnél formába jönni:

    • használd a lépcsőt
    • parkolj messzebb a munkahelyedtől
    • menj gyalog vásárolni
    • ülj kevesebbet, mozogj többet!

A testmozgás és a psziché

A mozgás a depresszió hatékony kiegészítő kezelése, ugyanis csökkenteni a szorongást, felszabadultabbá tesz. 

Miért nehéz elkezdeni a sportot a PCO-ban?

Nehezen veszed rá magad a sportra akkor, ha nem szívesen jársz közösségbe, mert nincs elég önbizalmad, hiszen nem vagy elégedett a testeddel, esetleg túlsúlyos vagy, nem tökéletes a bőröd.

Ne add fel, sok alternatíva létezik a mozgásra. Elkezdheted otthon is, edzős videókkal, vagy futással, kerékpározással a környéken, ahol élsz, de biztosan találsz olyan közösséget is, ahol jól érzed magad. Ha együtt sportoltok, az nagyon jó motiváció, és sok barátra is szert tehetsz. De dolgozhatsz egy olyan személyi edzővel is, aki segít önbizalmat szerezni és rendszeresen mozogni, és odafigyel arra is, hogy mit eszel.

Ügyelj a kilókra!

    • Ha túlsúlyos vagy, fokozatosan add le a testsúlyod 5-10 %-át!
    • Állj rá a mérlegre hetente 1x, jegyezd le a kilókat, és mérd a haskörfogatodat!
    • Válassz egy egészséges, kiegyensúlyozott diétát!
    • Figyelj oda, hogy mennyit eszel! Soha ne egyél többet egy tányér ételnél!
    • Igyál minél kevesebb cukros üdítőt, gyümölcslevet, vagy édesített vizet!

A mozgás fontosabb, mint a diéta?

Az alábbi vizsgálati ábrán jól látszik, hogy azok a nők, akik PCOS-ok, túlsúlyosak (BMI 30-35 között), és magas intenzitású testedzést végeztek 2 éven át, sokkal nagyobb számban lettek várandósok természetes úton, mint azok a nők, akik csak diétáztak, vagy nem csináltak semmit.

PCO-S VAGYOK, LEHET GYERMEKEM?

“A PCO szindromás nőknek pont annyi gyermeke születik, mint amennyit szeretnének, de sok esetben orvosi segítség kell: Orvosi támogatással, egészséges életmóddal, megfelelő diétával, illetve meddőségi

ELOLVASOM »

A MEDDŐSÉG DIÉTÁJA

“Egy spanyol vizsgálat arra mutatott rá, hogy a mediterrán diétát folytató nők másfélszer nagyobb eséllyel lettek várandósok természetes úton, mint azok, akik nem diétáztak.” Az

ELOLVASOM »

AMIT A MIÓMÁRÓL TUDNI ÉRDEMES

“A mióma a leggyakoribb, jóindulatú nőgyógyászati daganat, mely a méh izmos falából indul ki. Minden negyedik nőt érinti, leggyakrabban 35. életév után jelentkezik.” Szeretném hangsúlyozni, hogy

ELOLVASOM »

LOMBIKBÉBI ÉS AZ ENDOMETRIÓZIS

“Az endometriózis van, hogy nem csak fájdalmat, hanem meddőséget is okoz. Mégis, sokan félnek a lombikkezeléstől, pedig a lombikbébi program kifejezetten hatékony meddőségi kezelés az endometriózisban.” A Egyrészt azért,

ELOLVASOM »

MEDDŐSÉGI KEZELÉS ÉS ENDOMETRIÓZIS

“Nehéz kérdés, hogy műtétet vagy lombikkezelést javasoljunk elsőként a páciensnek, ha egyszerre áll fenn endometriózis és meddőség. Egy másik blog bejegyzésben leírt EFI index, azaz endometriózis fertilitási

ELOLVASOM »

ENDOMETRIÓZIS FERTILITÁSI INDEX

“Az endometriózis fertilitási index egy egyszerű algoritmus, amelynek segítségével kiszámolhatjuk, hogy  mekkora esélyünk van endometriózis műtét után, hogy természetes úton megfoganjon a baba.” A kérdések

ELOLVASOM »

KÖVÉRSÉG, DOHÁNYZÁS, MEDDŐSÉG

“A megfelelő testsúly feltétele a sikeres várandósságnak és az egészséges terhességnek. A menstruáció létrejöttéhez szükséges egy minimális testzsírszázalék, így a nagymértékű soványság csökkenti a megtermékenyülés

ELOLVASOM »

OPERÁLJUNK, VAGY NE OPERÁLJUNK?

“A műtét előtt kiterjedt endometriózis esetében, még ha családtervezésről nincs is szó, mindenképpen érdemes meddőségi szakember véleményét kikérni, és amennyiben szükséges, a termékenység maximális megőrzésére

ELOLVASOM »

Hasznosnak találtad? Oszd meg másokkal is.